Gepubliceerd: 8 februari 2023

Jaaroverzicht ENSCHEDE PROMOTIE 2022

Het jaar 2022 was een prachtig jaar, waarin we terugkijken op veel mooie activiteiten, evenementen en campagnes. Het jaar stond in het teken van 'we mogen weer'. Halverwege februari 2022 werden de coronamaatregelen versoepeld en konden we weer aan de slag. En iedereen snakte hiernaar, want vrijwel alle evenementen en activiteiten waren in 2022 een daverend succes met hoge bezoekersaantallen. 

Wil je weten wat we allemaal gedaan hebben? Klik op de button om het jaaroverzicht te bekijken of op onderstaande afbeelding.

 

Januari en februari

  • De Stadsgravenstraat kreeg de afgelopen jaren een flinke boost. De afronding is met de gedichtenborden en als laatste de onthulling van een nieuwe muurschildering met daarop lokale muzikanten uit de blues en soulperiode, gemaakt door Sonna Krom.
  • De harde corona-lockdown is ten einde. Hoewel er nog restricties gelden mogen musea, bioscopen, theaters en horeca hun deuren weer openen. In onze line cijfers is direct een stijgende lijn te zien in de interesse in Enschede, zowel op de Nederlandse als Duitse website.
  • "Liefs uit Enschede", een beproefd oud content concept, wordt nieuw leven ingeblazen. Lokale ondernemers worden in het zonnetje gezet.
  • Start regionale campagne "Zoek de grens op". Met de inzet van abri's, radioreclame, advertenties in regionale huis-aan-huis bladen en online advertising werd de doelgroep bereikt.

 

maart

  • Eddy, ons nieuwe, elektrische, mobiele informatiepunt rijdt naar zijn eerste bestemming: de open dagen op de Universiteit Twente.
  • Enschede zet de Bloemetjes Buiten. De binnen stad is een maand lang aangekleed met gigantische tulpen, mooie narcissen en kleurige margrieten. In de weekenden waren er stadswandelingen. Tevens is hier een outdoor- en online campagne aan gekoppeld om bezoekers uit de regio naar de stad te trekken. Met in totaal een online bereik van ruim 300.000.
  • "Enschedeërs trots op toerisme in de stad", dit kwam uit het onderzoek van Stenden European Tourism Futures Institute, waarbij de impact van de vrijetijdseconomie op Twente is onderzocht. Lees hier de conclusies uit het onderzoek.

Tulpen op de Oude Markt Enschede - Bloemetjes Buiten

 

April

  • Start landelijke campagne "Wanneer ga jij naar Enschede" met als doel toeristen te interesseren voor een weekendje Enschede. De campagne bestond uit radiospots op NPO Radio 1, Radio 2 en 3FM en advertorials in Libelle Magazine, Delicious Magazine en Volkskrant. En tevens een online advertentiecampagne die geresulteerd heeft in 26.000 leads naar de website.
  • Overhandiging vernieuwd Citymagazine aan burgemeester Roelof Bleker.
  • Netwerkbijeenkomst in De Kleine Willem om ondernemers en partners te inspireren en de plannen voor 2022 te delen. Bekijk de aftermovie.
  • Koningsfestival Enschede: na twee jaar van afwezigheid kleurde de binnenstad weer oranje. De online advertentiecampagne leverde een uitzonderlijk hoge CTR op van 14,16%. De interesse zagen we ook terug in de stad. Het was zeer goed bezocht en één groot feest!

MEi

  • Hernieuwde start van de samenwerking met de culturele instellingen op het gebied van culturele programmering voor de doelgroep jeugd genaamd: Zoek het maar Uit. Hiervoor verzorgden wij het online gedeelte.
  • Start Duitsland campagne "Enschede. Sei unser Gast." De rode loper werd figuurlijk uitgerold voor de Duitse bezoeker.
  • Vrijheidsfestival in een nieuw jasje. Het nieuwe concept met als locatie het Volkspark sloeg goed aan.
  • Bedrijven en studenten ontmoetten elkaar voor workshops en lunchsessies tijdens het studentenevenement de Talent Take Off.
  • Als onderdeel van de Duitsland campagne reden er zes opvallende "Enschede" Velotaxi's rond in Bielefeld.
  • Leisure bijeenkomst in Bad Boekelo met toeristische ondernemers.

Juni

  • Regionale collectieve evenementenpromotie. Naast de regionale agendadoeken zijn er diverse flights ingezet met bus- en outdoorreclame.
  • De Special Olympics worden in Twente gehouden, de campus van de Universiteit Twente werd omgetoverd tot het Olympisch Dorp. De onderdelen bowlen, judo en zeilen vonden in Enschede plaats.

Navigeer door de foto's d.m.v. de pijlen.

Juli

  • Start van "Vier de zomer in Enschede". Met zomerse decoratie is de binnenstad in zomerse sferen gebracht.
  • Openluchtconcert Symphonic Broadway op de Oude Markt. Wij hebben dit georganiseerd i.s.m. Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel, de Nederlandse Reisopera en Consensus Vocalis. Met financiële steun van het Ondernemersfonds Enschede en het Paul Pella Fonds is dit concert mogelijk gemaakt.
  • Lancering van de Bouwroute, met kleurplaat voor kinderen, die gekoppeld was aan het evenement "Wij Bouwen de Toekomst". De route liep door de binnenstad en was te lopen t/m 21 augustus. In totaal hebben 2.215 kinderen meegedaan aan de activiteiten.

 

augustus

  • Als onderdeel van "Vier de Zomer" traden in het weekend van 13/14 augustus diverse straatartiesten op.
  • Campagne "We Make A Perfect Pair" gericht op nieuwe en huidige studenten om de Enschede kortingskaart onder de aandacht te brengen. Studenten konden een gratis paar sokken ophalen. Aantal uitgegeven digitale kortingspassen staat op 3.599.
  • Introductieconcert: de aftrap van het nieuwe collegejaar. Dit jaar in samenwerking met Metropool als programmapartner, met als resultaat een uitbundig feestende menigte op de Oude Markt.

 

September

  • Lancering van Street Art fiets- en wandelroutes met als doel om de creativiteit in de stad zichtbaar en toegankelijk te maken.
  • "Eddy" ging voor het eerst op tour langs leuke plekken en events in de stad. Bekijk de reel.
  • 10 miljoen bereik op onze Faceboekpagina's @enschede en @stadtenschede.
  • Flight 2 van de Duitsland campagne "Enschede. Sei unser Gast".
  • Onze Duitse Facebookpagina wordt gevolgd door 30.000 mensen. Eind 2022 staat de teller inmiddels op ruim 31.000 volgers.

 

 

Oktober

  • 2e Flight regionale campagne "Zoek de Grens Op". De regionale dagbezoeker werd bereikt met outdoor reclame, radioreclame, advertenties en online via Facebook Advertising en Google Ads. De online campagne heeft ruim 800.000 weergaven gegenereerd.
  • Promotiestand tijdens de Military Enschede-Boekelo, waarbij de winactie voor de nieuwe merchandise-lijn 200 waardevolle leads heeft opgeleverd.
  • Lancering speurtocht voor jeugdige speurneuzen! De 1,5 kilometer lange route leidt langs bijzondere plekken. In het doeboekje "Op avontuur in Enschede" staan de route, opdrachten, tips en grappige weetjes.
  • Lancering webshop met officiële Enschede-merchandise artikelen. Van coole caps tot hippe sokken. Bekijk de webshop hier.
  • Bekendmaking nieuwe exploitanten schaatsbaan Winter Wonderland: Tim Lammers (Kibeco) en Matthijs Vinke (de Heren Catering). Daarnaast zijn er meer sponsoren binnengehaald dan bij eerdere edities.
  • Drie zaterdagen achter elkaar boden we gratis stadswandelingen aan i.s.m. de Enschedese Stadsgidsen. In totaal zijn er 17 wandelingen georganiseerd, waaraan 157 mensen hebben deelgenomen. Op social media heeft de campagne een bereik van 40.000 opgeleverd.
  • 41.368 Auto's met Duitse kentekens hebben dit jaar in de gemeentelijke parkeergarages geparkeerd. Dit is het hoogste aantal ooit.

 

November

  • "Je kan de korting krijgen!" Met deze boodschap hebben we campagne gevoerd om te shoppen in Enschede, met een knipoog naar Black Friday. De campagne was goed zichtbaar door de inzet van 200 outdoor vlakken en snelwegmasten langs de A1 en A2. Het online bereik was ruim een half miljoen weergaven.
  • Workshop Online Zichtbaarheid voor ondernemers.

 

December

  • Aftrap van de 2e flight van de landelijke campagne "Wanneer ga jij naar Enschede". Met de inzet van radiospots en advertenties is er een bereik van ruim 4 miljoen gehaald.
  • Workshop Content Schrijven voor ondernemers.
  • Opening van Winter Wonderland met o.a. de schaatsbaan, sfeerverlichting- en objecten en de Stadsherberg.
  • Twee miljoen sessies op onze websites samen. Het vorige record stond op 1,6 miljoen sessies (eind 2019).
  • Opening Brand Store in ons pand aan de Langestraat 41.
  • 20.000 mensen bezoeken Enschede Lights Up. Bekijk hier de aftermovie.
  • Op 24 december was de eerste editie van Kerstmiddag Outdoor op de Oude Markt. Een event van VHSE maar met een grote rol van onze evenementenafdeling.
  • Ruim 5.000 bezoekers hebben de Tourist Info en de Brandstore bezocht. Dit is een stijging van 73% t.o.v. 2021.

 

Navigeer door de foto's d.m.v. de pijlen.

Online in een vogelvlucht

Online resultaten

CITYRANKING ENSCHEDE

City Ranking

Vragen over dit onderwerp? Neem contact op:

Contact