Campagne Duitsland

Duitse bezoekers zijn een belangrijke economische factor voor onze stad. Met onze Duitsland campagnes laten we Duitse bezoekers kennismaken met de veelzijdigheid van Enschede. Sinds 2013 voeren we daarom elk jaar campagne in Duitsland met het doel om meer bezoekers te trekken, die langer verblijven om zo van hun bezoek aan Enschede een weekend vol belevenissen te maken.

365 tage urlaub in enschede

Elke dag in het jaar vakantie vieren? Dat kan in Enschede! Met de slogan “365 Tage Urlaub in Enschede” ging in mei 2023 onze nieuwe Duitsland campagne van start. Ook in 2024 zetten we deze campagne voort en zetten we Enschede op de kaart als gezellige, verrassende bestemming voor een dagje weg met vakantiegevoel. In mei en juni vallen ook in 2024 weer een aantal (Duitse) feestdagen. Net zoals op een gewone zondag zijn de winkels in Duitsland dan dicht en valt er weinig te beleven. Een perfect moment om de grens over te stappen voor een dagje uit. Om het dagtoerisme te stimuleren zetten we in deze maanden diverse media in, zoals grote posters in Bielefeld, radioreclame en online advertenties in Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen en grondstickers op het station in Dortmund. Vanuit daar vertrekt er ook een directe trein naar Enschede. Zo komen de Duitsers Enschede overal tegen.

Herfstcampagne 2024

Vanaf week 39 krijgt Enschede weer extra aandacht in Duitsland, want dan start de herfstcampagne met het thema "365 dagen vakantie in Enschede". De herfstvakantie en Duitse feestdagen zoals 3 oktober, 31 oktober en 1 november maken de stad extra interessant voor Duitse bezoekers. Vooral liefhebbers van herfstshoppen en decoratie kunnen hun hart ophalen, maar ook gezinnen kunnen een zich prima vermaken met een dagje weg, bijvoorbeeld bij de Halloween kermis in het Volkspark.

Met outdoor reclame in Bielefeld, radiospots en webradio op Antenne Niedersachsen en online advertenties op Facebook, Instagram en Google, wordt Enschede in Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen onder de aandacht gebracht. Ook een speciale herfst winactie, met als prijs een weekendje weg, maakt Enschede een ideale bestemming voor een langer verblijf.

Dagje weg met de enschede -Express

Als onderdeel van deze campagne werd in 2024 een extra actie ingezet om onze Duitse buren kennis te laten maken met Enschede. Op vier zondagen in mei en juni konden de Duitsers zich aanmelden voor een dag Enschede met de gratis pendelbus de “Enschede-Express”. Na een stadswandeling met de Enschedese Stadsgidsen, hadden de bezoekers de mogelijkheid om, op eigen kosten, in een gezellig restaurantje te lunchen en door de winkelstraatjes te slenteren. Voor onze buren is dit bijzonder, want in Duitsland zijn op zondag normaal gesproken alle winkels gesloten. Bekijk hier de evaluatie van deze succesvolle actie.

terugblik 2023

Waarom ver weg op vakantie als je naar Enschede kunt gaan? Onder het motto “365 Tage Urlaub in Enschede” zijn er in 2023 uitingen ingezet gericht op de thema’s shoppen, culinair en de typisch Nederlandse sfeer om Duitsers voor een bezoek in Enschede te motiveren.

De boodschap was bijzonder opvallend op het vliegveld Münster/Osnabrück. Verder werd de campagne via een brede middelenmix uitgedragen. Naast online advertenties en radioreclame, werden ook diverse outdoor middelen in verschillende steden in North Rein Westfalen en Nedersaksen ingezet. Opvallende uitingen in Bielefeld, Dortmund en Essen hebben Enschede als inspirerende Erlebnisstadt op de kaart gezet en motiveerden om een dagje of weekendje naar Enschede te komen.

In 2023 hebben we met de nieuwe campagne prachtige resultaten behaald. Bekijk hier de factsheet met de terugblik op 2023.

website

Op de website stadtenschede.de inspireren we bezoekers hun weekendje Enschede te plannen. We zien dat steeds meer mensen de site raadplegen en gingen van 718.000 sessies in 2022 naar 910.000 sessies in 2023. De Duitse bezoeker is voornamelijk op zoek naar praktische informatie voor een dagje (of langer) in Enschede. Campagnes via Facebook, Instagram en Google Ads zorgen voor extra bereik. Hiermee bereiken we gemiddeld 300.000 - 500.000 mensen per campagne.

marktonderzoek

Eind 2022 hebben we een onderzoek afgenomen onder de Duitse bezoekers, waarbij gevraagd is naar hun ervaringen over hun bezoek aan Enschede. Uit de 665 reacties bleek dat de meest voorkomende redenen om naar Enschede te komen de markt (27%), eten en drinken (26%) en winkelen (24%) zijn.

Bekijk hier de factsheet met de resultaten van het onderzoek.

MEER WETEN OVER DE CAMPAGNE IN DUITSLAND? NEEM CONTACT OP MET

Contact